12 Şubat 2018 Pazartesi

Deneysel intiharı İle İstanbul'da Bir İntihar Salgını Yaratan;Beşir Fuat

 

Beşir Fuat adını hiç duydunuz mu bilmiyorum ama hayatı,fikirleri ve ölüm şekli yani intiharı ile tarihimizin en enteresan kişiliklerinden biriydi.Türk asker, çevirmen, gazeteci, fikir adamı.Fuat Tanzimat Dönemi'nde bilim, felsefe, edebiyat eleştirisi, biyografi alanlarında eser vermiş sıradışı bir Osmanlı aydınıdır.Gelin onun trajik hikayesine birlikte göz atalım.



Her intihar bir yardım çağrısıdır fakat bu durum Beşir Fuad’ın intiharı için uygun bir açıklama değil. Onunki bilinçli ve tercih edilmiş bir ölüm şeklidir.



İntihar edeceğini iki yıl kadar önce Ahmet Mithat Efendi’ye bir mektupla bildirmesi bu konudaki kesin kararlığının göstergesidir. Ahmet Mithat Efendi'ye yazdığı mektupta; “İntiharımı fenne tatbik edeceğim; şiryanlardan birinin geçtiği mahalde cildin altına klorit kokain şırınga edip buranın hissini iptal ettikten sonra orasını yarıp şiryanı keserek seyelan-ı dem tevlidiyle terk-i hayat edeceğim. Kan akmakta iken her zaman şiryanı sıkıca tutarak vesair tedbire müracaat ederek muhafaza-i hayat mümkün olduğu halde azmimden nükul etmeyeceğim!Ve O gün geldiğinde gerçekten hiç tereddüt etmez.



6 Şubat 1887’de de verdiği kararı uygular. Cağaloğlu Yokuşu’nda, 12 numaralı evde, gece geç vakit koluna klorit kokain enjekte ederek bileklerini dört yerden kestikten sonra kendi kanıyla ““Ameliyatımı icra ettim, hiçbir ağrı duymadım. Kan aktıkça biraz sızlıyor. Kanım akarken baldızım aşağıya indi. Yazı yazıyorum kapıyı kapadım diyerek geriye savdım. Bereket versin içeri girmedi. Bundan tatlı bir ölüm tasavvur edemiyorum. Kan aksın diye hiddetle kolumu kaldırdım. Baygınlık gelmeye başladı.”” diye yazar.



Tüm dinlerin kati suretle yasakladığı intihar, Tanzimat döneminin ilk materyalist yazarı Beşir Fuad’ın intiharıyla tartışılmaya başlar bizde. Sonrasında da İstanbul'da bir intihar salgını başlar.Fuad’ın ölümü büyük bir günah işlediği ve  bunu uygulama şekli itibariyle tepki çeker ama o dönem için bir fenomen haline gelir. Şehirde pek çok intihar vakası yaşanır.



Sürekli gelen intihar haberleri üzerine Padişah 2.Abdülhamid haberlere 6 ay süren yayın yasağı getirir.



Beşir Fuat sıradışı ölümünün dışında; Türk edebiyatındaki ilk denemeci, ilk Türk materyalist, ilk biyografici ve ilk eleştirmen gibi bir çok konuda döneminin ilklerindendir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder